De Marina Roman, 10 December 2012
„Când am descoperit primul film al lui Tarkovski a fost pentru
mine ca un miracol – aşa a spus odată Ingmar Bergman. Brusc m-am găsit
stând în faţa unei uşi a cărei cheie nu-mi fusese dată până atunci.
Tarkovski pentru mine este cel mai mare, este cel care a inventat un nou
limbaj.” Pentru legătura profundă dintre cei doi artişti a depus
mărturie fiecare dintre ei. Dar, paradoxal pentru o privire comună, nu
s-au întâlnit niciodată. Povestea despre cum… nu s-au întâlnit am
auzit-o prima dată de la istoricul de film Bujor Râpeanu, în 2006, cu
ocazia Zilelor Tarkovski la Bucureşti. Am consemnat-o atunci, dar o voi
spune din nou acum, aşa cum am avut şansa să o ascult chiar de la cel
mai apropiat colaborator, în acea vreme, al lui Andrei Tarkovski,
traducătoarea care i-a asigurat comunicarea cu echipa şi cu toţi cei
implicaţi în realizarea filmului
Sacrificiul: Layla Alexander-Garett.

Înaltă,
blondă, foarte frumoasă, pe Layla Alexander-Garett am cunoscut-o
datorită filmologului Elenei Dulgheru care a organizat Zilele Tarkovski
şi în 2006, şi acum – sub genericul
Tarkovski în 2012. 80 de
ani de la naştere –, în perioada 4-7 decembrie. A venit la Bucureşti
împreună cu scriitoarea Marina Tarkovskaia – sora regizorului –, cu
regizorul Alexandr Gordon – coleg de facultate, prieten al lui Tarkovski
şi soţul Marinei – şi cu profesorul Dmitri Salînski, critic de film,
cercetător renumit al operei lui Andrei Tarkovski. Layla
Alexander-Garett a fost protagonista unuia dintre momentele de mare
interes ale festivalului: miercuri, 5 decembrie, la Sala Acvariu a
Muzeul Ţăranului Român a fost vernisată expoziţia
Tarkovski, Ultimul film – cu fotografiile pe care ea le-a făcut pe platourile de la
Sacrificiul – şi a fost lansat volumul
Andrei Tarkovsky. The Collector of Dreams
care va apărea zilele acestea în Marea Britanie. Într-una dintre
pauzele de cafea, am întrebat-o pe Layla Alexander-Garett ce ştie despre
întâlnirea care nu a mai avut loc. La un pahar de ceai mi-a povestit
cum…
…a intrat împreună cu Andrei Tarkovski în foaierul Institutului de
Film din Stockholm. Într-un grup, Tarkovski l-a văzut pe Bergman care,
l-a zărit la rându-i pe cel pe care îl admira desăvârşit. Atunci,
înainte de începerea proiecţiei cu un making of la
Fanny şi Alexander,
filmul din 1982 al lui Bergman, Tarkovski l-a rugat pe directorul de
producţie să le facă, în sfârşit, cunoştinţă. Cred că s-ar cădea să
amintesc aici o altă mărturie făcută de Layla Alexander-Garett: înainte
de a începe filmările la
Sacrificiul, Tarkovski şi Sven
Nickvist, celebrul director de fotografie al lui Bergman, cu care
regizorul urma să filmeze, au văzut împreună şi filmele lui Tarkovski,
şi pe cele ale lui Bergman. Aşadar, directorul de producţie s-a
îndreptat către Bergman şi după ce au schimbat câteva cuvinte s-a întors
la Tarkovski căruia i-a transmis că se vor întâlni după proiecţie.
Numai că, imediat după proiecţie, Bergman a dispărut… „Nu a vrut să se
întâlnească, să se vadă cu el” – mi-a spus Layla cu o privire în care
ardea amintirea – „pentru că Tarkovski era idolul lui”.
Întâmplarea este relatată şi de Andrei Tarkovski în jurnalul său, intitulat
Martirolog.
Iată însemnarea: „1984, 15 septembrie, Stockholm – Azi l-am văzut pe
Bergman pentru prima oară în persoană. Avea o întâlnire cu tinerii la
Institutul de Film unde prezenta documentarul despre realizarea filmului
său
Fanny şi Alexander, oferindu-le în acelaşi timp şi un
comentariu. Apoi a răspuns întrebărilor din sală. Mi-a făcut o impresie
ciudată. Egocentrist, rece, superficial, atât faţă de copii, cât şi faţă
de restul audienţei.”
Sursa: http://yorick.ro/andrei-tarkovski-si-ingmar-bergman/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu