Bun venit!

Asociaţia ORANTE promovează cultura cu deschidere spre spiritualitate, arta şi cultura creştină, în scopul creării unor punţi cât mai fecunde dintre tradiţie şi modernitate, civilizaţie urbană şi rurală, Orient şi Occident, pentru îmbogăţirea şi activizarea profilului lăuntric al omului contemporan, confruntat cu cele mai rapide şi profunde schimbări din istorie.

Sustineti Asociaţia Orante, CUI 27018425, cont IBAN R042BTRLRONCRT0487550001, deschis la Banca Transilvania, Ag. Basarabia, Bucureşti, SWIFT: BTRLRO22


miercuri, 12 decembrie 2012

"Tarkovski în 2012" - Revista presei (4)


Zilele Andrei Tarkovski la Bucureşti


La Bucureşti a avut loc în săptămâna care a trecut un regal Tarkovski, 80 de ani de la naşterea marelui regizor rus. Au fost proiectate filemele sale, documentare despre una dintre cele mai mari personalităţi ale secolului al XX-lea, care va rămâne în istoria cinematografiei mondiale cu filme precum "Oglinda", "Andrei Rubliov", "Călăuza", "Solaris" ori "Sacrificiul", film de pe coloana sonoră a cărui veţi recunoaşte, poate, fragmente ce ilustrează reportajul următor.



Andrei Tarkovski spunea că lumea există pentru că în noi să se dea o luptă între bine şi rău şi binele să învingă, iar prin aceasta să ne dezvoltăm spiritual. Viaţa este unerori foarte grea, aşa încât regreţi că te-ai născut, dar alteriori îţi dăruieşte multe lucruri atât de minunate, pentru care merită să trăieşti. Sora regizorului, doamna Marina Tarkovskaia, spunea că a trăit clipe de mare bucurie pe toată perioada festivalului.

"Impresiile sunt intense, au fost zile interesante, au fost zile pline, au fost exprimate păreri şi concepţii diferite, dar toate reunite în numele lui Tarkovski, a dragostei pentru el, a interesului pentru creaţia sa şi mă întorc acasă entuziasmată de parcă mi-ar fi crescut aripi datorită oamenilor pe care i-am întâlnit aici", a declarat Marina Tarkovskaia.
Printre invitaţi s-a aflat şi Layla Alexander-Garrett, de la Londra, autoarea cărţii "Culegătorul de vise", cea care a lucrat cu reputatul regizor la ultima peliculă "Sacrificiul", în Suedia. Cu siguranţă, Andrei Tarkovski a fost un visător.
"Ce regizor nu este un visător? Dacă eşti un om de creaţie desigur că eşti un visător, eşti un fantezist. El mi-a spus: 'Scrie doar ceea ce am însemnat eu pentru tine. Ceea ce ai simţit tu. Nu înseamnă neapărat că trebuie să scrii despre mine doar ca despre un om bun'. Eu l-am văzut în diferite momente, când se adresa echipei de filmare, când era disperat, când era bucuros. În general, în această carte sunt descrise 55 de zile de filmare. Este un om şi un artist pe care este imposibil să-l uiţi. În sufletul, în inima mea rămâne un om foarte, foarte deosebit şi sunt bucuroasă că ne-am întâlnit, sunt recunoscătoare destinului şi forţelor divine", a spus Layla Alexander-Garrett.
Iată şi câteva impresii ale ale celor prezenţi la proiecţii şi dezbateri.
"Sunt sub imperiul acestei bucurii, că mi s-a dat ocazia să fiu aproape de spiritul lui Andrei Tarkovski".
"Impresia a fost una specială. Eu am venit de acasă cu un Tarkovski pe care credeam că-l cunosc, simpozioanele mi-au oferit o altă viziune. Prin revizionare s-au deschis şi alte piste de a înţelege. De aceea cred că Tarkovski este ca o operă deschisă".
Organizatorul principal al evenimentului a fost criticul de film Elena Dulgheru.
"A fost un succes nebănuit, care chiar a depăşit aşteptările. A fost dragostea a multor oameni, multor prieteni ai lui Tarkovski pe care am descoperit-o şi care s-a reunit aşa, în valuri succesive, care în aceste zile ale festivalului a răzbătut sub forma unui al noulea val de bucurie, de prietenie, de entuziasm, care ne bucură pe toţi", a declarat Elena Dulgheru.
Criticul de film Dmitri Salînski din Rusia a ţinut mai multe prelegeri.
"Aceasta este o sărbătoare, dar cel mai important este fatpul că oamenii nu numai că se interesează de opera lui, dar îşi şi exprimă propriile idei într-un mod foarte profund şi analitic şi poţi discuta cu spectatorii la un nivel foarte înalt de înţelegere. Pentru mine este foarte important", spunea Salînski.
L-am rugat la sfârşit să-l caracterizeze pe Andrei Tarkovski în câteva cuvinte. Răspunsul a fost foarte scurt: Într-un singur cuvânt, geniu. Alte cuvinte sunt de prisos. Pur şi simplu, geniu.
Testamentul, sacrificiul lui Andrei Tarkovski a fost în numele artei, iar crezul lui a fost că arta există ca să-i ajute pe oameni să se schimbe şi să crească spiritual. 

Autor: Alla Stâncaru Luncă


Radio România Actualităţi - 9.12.2012 
Sursa: http://www.rador.ro/info4.shtml?cat=666&news=284035

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu